Het eerste besluit dat je als toekomstig dronepiloot wilt nemen is dit: vlieg ik mét of zonder brevet? Die keuze kun je zelf maken, maar je keuze bepaalt wat je wél en wat je niet mag met je drone. Spoiler: de droneregels veranderen binnenkort! In dit droneblog leg ik in gewone mensentaal uit wat je moet weten.

Recreatief of zakelijk?

Om het heel simpel te zeggen: als je geld wil verdienen met foto’s of filmbeelden uit je drone heb je een vergunning nodig. Wil je alleen voor je plezier met een drone vliegen, dan heb je zo’n vliegbrevet niet nodig. Dit onderscheid tussen beroepsmatig vliegen of recreatief vliegen heeft de Rijksoverheid bedacht.

De regels die de overheid op dit moment stelt voor recreatief vliegen verschillen van die voor beroepsmatig vliegen. Dit zijn de belangrijkste regels voor de twee categoriën:

Regels voor recreatief vliegen, dus vliegen zonder brevet:

  • Je mag alleen voor privégebruik luchtopnamen maken met je drone.
  • Je mag mensen alleen filmen of fotograferen als je ze daarover inlicht.
  • Je drone mag niet zwaarder zijn dan 25 kilogram.
  • Je mag niet vliegen boven mensenmenigten, bebouwing en gebieden rondom vliegvelden en andere no-flyzones.
  • Je moet de drone altijd kunnen zien.
  • Je mag niet hoger dan 120 meter boven de grond of het water vliegen.
  • Je mag niet in het donker vliegen.
  • Je moet altijd voorrang geven aan alle andere luchtvaartuigen, zoals vliegtuigen, helikopters en zweeftoestellen. Dit betekent: direct landen zodra je een luchtvaartuig ziet naderen.
  • Je drone is niet verplicht verzekerd, maar het is zeer aan te raden een aansprakelijkheidsverzekering te nemen die schade door een drone vergoedt.

Regels voor zakelijk gebruik van een drone:

  • Je mag alleen geld verdienen met een drone als je een vergunning en een verzekering hebt.
  • Dus: als je luchtopnames maakt om er als fotograaf of filmer geld mee te verdienen, ben je verplicht je drone te registreren, en als dronepiloot moet je een vliegbrevet hebben.

Verder gelden voor zakelijk gebruik dezelfde regels als voor recreatief gebruik:

  • Je mag mensen alleen filmen of fotograferen als ze daarvan op de hoogte zijn.
  • Je drone mag niet zwaarder zijn dan 25 kilogram.
  • Je mag niet vliegen boven mensenmenigten, bebouwing en gebieden rondom vliegvelden en andere no-flyzones.
  • Je moet je drone altijd kunnen zien.
  • Je mag niet hoger dan 120 meter boven de grond of het water vliegen.
  • Je mag niet in het donker vliegen.
  • Je moet altijd voorrang geven aan alle andere luchtvaartuigen, zoals vliegtuigen, helikopters en zweeftoestellen. Dit betekent: direct landen zodra je een luchtvaartuig ziet naderen. 

Wat moet je nou kiezen?

Wanneer je twijfelt of je een dronebrevet moet gaan halen, zou ik overwegen of dit het waard is voor je praktijk. Als je geld wilt verdienen met een drone moet je eerst investeren in een dronebrevet en in alle vergunningen die erbij horen. De opleiding voor een dronebrevet is niet eenvoudig, vraagt veel praktische en theoretische kennis, én een toets bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum die je alleen haalt als je flink hebt zitten blokken.

Verwacht je dat je deze investering binnen redelijke tijd terugverdient met behulp van opdrachten, dan is het ’t waard. Maar wil je eigenlijk vooral dronebeelden maken om ermee te experimenten, of voor je lol, dan zou ik je aanraden eerst zonder vergunning te gaan vliegen. Dat heeft op dit moment aardig wat voordelen.

Voordelen, zonder vergunning

Een van de voordelen van vliegen zonder vergunning dat je gewoon een drone kunt kopen en kunt gaan vliegen. Je hoeft je nergens te registeren, je hoeft geen dure opleiding te volgen. Je hoeft geen verzekering af te sluiten (al kun je dit beter wel doen), en je hoeft nergens toestemming te vragen om te vliegen. Natuurlijk moet je je wel aan alle regels voor recreatief vliegen houden die hierboven staan beschreven.

Nadelen, zonder vergunning

De nadelen van vliegen zonder vergunning zijn dat je dus alleen voor je lol mag vliegen. Je kunt je werk niet verkopen. Er staat niets je in de weg om voor je familie een dronefilmpje te maken, zolang je het maar niet doet voor je bedrijf, dus zolang het maar niet zakelijk is. Als dronepiloot ben je wel aansprakelijk voor wat er met je drone gebeurt, dus je kunt beter verzekerd zijn. Je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als je drone uit de lucht komt vallen.

Vliegeren

Nog een nadeel van vliegen zonder vergunning is dat je geen opleiding volgt. Dat betekent dat je heel veel niét leert. Hoe je moet vliegen, hoe je moet navigeren, hoe je met je spullen om moet gaan, wat de regels zijn, en nog heel veel meer. Als je zonder vergunning met een drone aan de slag gaat, is het goed om te bedenken dat je net zoiets doet als wanneer je gaat vliegeren. Dat doe je ook voor je lol, niet tussen veel mensen en op een open terrein. Dan kan er weinig misgaan en kun je gewoon lekker vliegen.

Mét brevet aan de slag

Met een dronebrevet mag je dus wel als commercieel dronepiloot aan de slag. Het beste kun je gaan voor een ROC light examen, waarbij je een brevet haalt voor drones tot 4 kilo. Daarmee leer je alles over dronevliegen, theorie én praktijk. Vooral krijg je toegang tot een heel nieuw werkterrein; je kunt je opdrachtgevers een waardevolle uitbreiding in beeld bieden.

Je moet er wel rekening mee houden dat er allerlei restricties zijn waar je je als beroepsmatig dronepiloot aan moet houden. Welke dit zijn leg ik uit in een volgend blog, waarin ik alles vertel over mijn ervaringen met het behalen van mijn ROC light brevet.

Privacy

Voor de privacyregels maakt het dus geen verschil of je wel of geen brevet hebt.

  • Je dient in beide gevallen mensen op de hoogte te brengen dat je ze filmt. Je mag mensen niet stiekem filmen.
  • Je mag in beide gevallen niet boven mensenmenigtes vliegen, niet boven ononderbroken bebouwing en niet in no fly zones, zoals in de buurt van vliegvelden. Waar dat is kun je zien op de dronekaart van Nederland.
  • Voor vluchten boven beschermermde natuurgebieden en boven evenementen als SAIL heb je een aparte vergunning nodig, die je aanvraagt bij de provincie.

Verder is het verstandig steeds te kijken of je er goed aan doet om op je gekozen moment te vliegen via een handige gratis app, die ik in het vorige droneblog beschrijf.

Europese regelgeving!

Nou was dit al een heel verhaal, maar helaas is dat nog niet alles. Want de regels hierboven zijn opgesteld door de Nederlandse overheid. En zoals met veel andere zaken gaat Europa hier ook nog iets over zeggen; het idee is dat alle lidstaten dezelfde regels voor drones gaan invoeren. Daarom gelden de Nederlandse regels nog maar even, want er komen nieuwe Europese regels voor drones. En die komen heel snel!

Deze maand worden de nieuwe Europese regels officieel gepubliceerd. Daarna hebben lidstaten nog een jaar de tijd om de nieuwe regels in te voeren. Dat betekent dat in juni 2020 de nieuwe Europese regels van kracht zullen zijn. Tijdens een kennisbijeenkomst in april zijn deze regels als voor een deel bekend gemaakt door het Ministerie van Infrastructuur.

Wat?!

Dit is de belangrijkste wijziging:

De huidige verdeling tussen vliegen met of zonder brevet komt te vervallen!

Heb je je net verdiept in deze lastige keuze, wordt het straks weer anders! Hoe dan?

Het idee is dat straks alle dronevliegers worden beoordeeld op risico. Er komen drie categorien voor drone operaties op basis van veiligheids- en privacyrisico’s. Hieronder lees je welke dat zijn.

De meeste dronevliegers die nu onder de ROC light wetgeving vallen, maar ook de recreatieve dronevliegers, zullen in een nieuwe open klasse vallen. De regels die gelden voor deze open klasse zijn afhankelijk van het gewicht van de drone. Hoe zwaarder de drone, hoe meer beperkingen er zullen zijn.

Registreren

Ook nieuw: vanaf volgend jaar moeten álle dronepiloten zich laten registreren. Alleen dronevliegers met drones zonder camera tot 250 gram hoeven dit niet; hun drones worden tot speelgoed gerekend.

Er is al bekend wat er vanaf volgend jaar nodig is per gewichtsklasse in de open klasse.

  • Voor een relatief lichte drone tussen 250 en 900 gram, zoals de Mavic Pro, moet je een online training en een kennistoets afleggen.
  • Voor drones tot 4 kilo (bijvoorbeeld de DJI INspire 2 van 3000 gram) is ook een theorie-examen bedacht
  • En voor drones van 4 tot 25 kilo (bijvoorbeeld DJI Spreading Wings) moet je een praktijkexamen afleggen.

Voor drones boven de 25 kilo,  voor meer specifieke drone-operaties zoals vliegen in stedelijk gebied, en voor andere risicovluchten gelden straks andere, meer specifieke klassen, die hier niet zo ter zake doen.

Wat betekent dit nou voor mijn keuze?

Het goede nieuws is dat de keuze die je nu maakt straks ook geldig is. Het lijkt erop dat degenen die nu een ROC-light brevet hebben straks geen nieuw theorie examen hoeven te doen voor het vliegen van drones tot 4 kilo. Dan zou het dus zin hebben om nu alsnog voor je brevet te gaan.

Het goede nieuws is ook dat de huidige regeling nog minimaal twee jaar in stand blijft, voor de mensen die al geschoold zijn. Dat betekent dat je in ieder geval tot juni 2022 kunt vliegen zoals je dat nu doet.

Wanneer je besluit nu geen brevet te halen blijven de huidige regels dus voor je gelden tot juni 2020. Vanaf dan wordt het nodig je te registreren, en dien je een training te volgen die past bij het soort drone dat je gaat besturen.

Dus?

Dus als je je hebt voorgenomen te gaan dronevliegen om er geld mee te verdienen, is het een prima idee om nu de opleiding te gaan volgen, bijvoorbeeld bij Dutch Drone Academy, waar ik met veel plezier mijn brevet behaalde. Je papieren blijven geldig tot 2022, en daarna ga je mee in de nieuwe regelgeving.

Wil je recreatief vliegen, dan heb je eigenlijk nog een jaar de tijd om lekker je gang te gaan, voordat er strengere regelgeving komt zoals het registreren van alle dronevliegers. Dus ook dan zou ik zeggen: pak je kans! (maar doe je wel voorzichtig?)

Welke keuze je ook maakt: Veel droneplezier en goede vlucht!

Dit artikel is gebaseerd op informatie van de website Rijksoverheid.nl en op dit artikel over Europese wetgeving op de site Dronewatch.nl. Alle zorgvuldigheid om tot juiste informatie te komen is betracht, maar aan deze tekst kun je geen rechten ontlenen.

De hoofdfoto bij dit artikel voldoet natuurlijk aan de regelgeving die geldt voor drones en privacy; hij is gemaakt met toestemming van het model in beeld. 

Update: regelhulp! 4 juni; Fotocollega Douwe Bijlsma maakt me erop attent dat de overheid niet per se het criterium gebruikt van geld verdienen voor zakelijk gebruik van een drone. Ook als je geen geld vraagt maar het wel doet voor een klant, voor je eigen bedrijf of als promotie, gratis service of wat dan ook, geldt dat je een vergunning moet hebben. Douwe wijst op de regelhulp van het Minsterie van Infrastructuur en Milieu, waar je heel specifiek kunt checken voor welk geval welke vergunningen gelden.

Klik hier om de regelhulp te bekijken.

Met veel dank aan Douwe!

 

Please like & share: