Onlangs in het nieuws: Traumahelicopter moet uitwijken voor drone. Dronevliegen is supercool en voor iedereen beschikbaar, maar een drone is geen speelgoed. Je drone is een luchtvaartuig! Daarom moet je goed voorbereid zijn voor je gaat vliegen.

Om ervoor te zorgen dat je veilig en legaal vliegt, is het goed dit artikel door te nemen. Je leest hier stap voor stap hoe je het beste je vlucht, je drone en jezelf voorbereidt. Want als er iets fout gaat, kunnen de gevolgen niet te overzien zijn. Gebruik daarom deze checklist voor iedere vlucht, of je nou beginner bent of al langer vliegt.

Regels

Zo kun je veilig vliegen, je apparatuur heelhuids thuisbrengen en de voorwaarden scheppen om goede dronefoto’s te maken. Onderaan dit artikel vind je een handige Preflight Checklist, die je kunt uitprinten en bij je drone bewaren: zo ga je iedere keer goed voorbereid de lucht in.

De Nederlandse overheid en Europa stellen op dit moment nieuwe regels op, maar vooralsnog kan iedereen een drone kopen en de lucht ingaan. Wel zijn er regels over veilig en legaal vliegen waar je je aan moet houden. Wat precies die overheidsregels voor drones zijn, lees je in droneblog #2 dat je hier kunt vinden.

Voor je vertrekt

Een drone vliegen zonder voorbereiding is vragen om moeilijkheden. Het is me als beginner vaker overkomen, dat ik dacht: mooi weer, ik ga even wat dronefoto’s maken. Dat liep nooit goed af. Al vaker kwam het niet eens tot een vlucht: er was van alles niet in orde en de drone steeg niet op. Vervelender is het als er tijdens je vlucht dingen fouten blijken te zijn. Dat kan je je drone kosten, of nog erger.

Alleen al op technisch gebied moet je drone voorbereid zijn. Maar je moet ook weten waar je vliegt, of het mag, of de omstandigheden goed zijn. Dit moet je al voorbereiden vóór je op pad gaat. Daarom is het belangrijk deze stappen te nemen voor je de deur uitgaat, liefst de dag voor je vertrekt:

Waar?

Je mag in Nederland niet overal vliegen. Het is verplicht dat je je houdt aan de no-fly zones die gelden rond vliegvelden en andereplekken. Doe je dit niet, dan kun je fikse boetes krijgen, maar het is vooral niet veilig. Check dus eerst je locatie. Dat doe je op deze online dronekaart je locatie te onderzoeken.

Als je in de buurt van een no-fly zone wilt vliegen en het niet zeker weet, kun je soms toch toestemming krijgen. Vorige maand maakte ik dronebeelden van een woning in Opeinde. Dat is volgens de luchtvaartkaart een no-fly zone, vanwege het vliegveldje in de buurt. Ik belde met de verkeerstoren van het vliegveld, gaf door waar ik wilde vliegen en kreeg toch toestemming. Het helpt dus om te informeren.

Wanneer?

Twee dingen zijn belangrijk voor je timing. Je wil het liefste dronefoto’s maken bij mooi licht. Het mooiste licht heb je aan het begin en aan het einde van de dag. Maar dan heb je ook te maken met minder licht. En je drone heeft juist licht nodig! De sensoren op je drone voorkomen botsingen en vermijden objecten. Ook zijn ze nodig om je landingsplek terug te vinden.

Bovendien moet je je drone altijd kunnen zien als hij vliegt, volgens de droneregels. Die twee factoren zitten elkaar in de weg. Daarom wil je weten wanneer de zon opgaat en weer ondergaat. Zo kun je plannen wanneer je vliegt met het mooiste licht; een uur of twee na zonsopgang en een uur of twee voor zonsondergang. De bijbehorende tijden check je bijvoorbeeld via deze gratis handige app voor op je telefoon, die de tijden wereldwijd aangeeft. Ook hoe laat de schemering -twilight- begint.

Het weer

Cruciaal voor een geslaagde vlucht is het weer. Je drone houdt niet van wind, dus het liefst vlieg je op een windstille dag. Als het wel waait, moet je rekening houden met het batterij niveau van je drone. Wind mee kan hij een heel eind, maar bedenk dat hij nog terug moet. Bij tegenwind gebruikt hij veel meer batterij! Bovendien waait het harder hoe hoger je gaat; je drone kan dan onbestuurbaar raken.

Bij regen wil je al helemaal niet vliegen. Daar kan de elektronica in je drone niet tegen. Kortom: niet vliegen bij regen en wind! Met deze app check je makkelijk of de omstandigheden goed zijn: download hem op je telefoon en check ‘m voor iedere vlucht!

Je drone voorbereiden

Je drone is een high-tech instrument. Je kunt alleen vliegen als hij technisch in orde is, en daarom dien je deze technische voorbereidingen te treffen voor je met je drone gaat vliegen:

  • Batterijen: zorg dat je accu’s geladen zijn. Het best neem je twee of drie batterijen mee. Een vlucht met de Mavic Pro op een volle batterij duurt ongeveer een kwartier, dus met twee batterijen heb je maar een half uur. Het opladen duurt een paar uur, dus laad ze op ruimschoots voor je vertrekt!

Ook de afstandsbediening van je drone moet je volladen. Het laden daarvan duurt nog langer dan je batterij. Tenslotte is je telefoon of iPad van belang, bij veel drones dient die als monitor. Zorg dat die dus ook volgeladen is!

  • Lipo-safe bags 

Die batterijen vormen trouwens een van de grootste veiligheidsrisico’s van je drone. Tijdens mijn ROC Light opleiding bij Dutch Drone Academy bekeken we een aantal filmpjes over wat er mis kan gaan. Je wilt niet weten hoe explosief die lipo batterijen van je drone zijn…

Daarom gebruiken we op de school waar ik fotografieles geef een munitiekist om de batterijen in te bewaren. Een mooie en goedkope vind je hier op Bol.com. Je hebt ook lipo-safe bags om ze in te bewaren; deze zijn veilig voor in het vliegtuig, want daar wil je waarschijnlijk niet met een munitiekist aankomen… hier te vinden bij Bol.com. Zelf bewaar ik drone en batterijen in z’n geheel in deze leger-munitiekist. Wel zo’n veilig gevoel!

  • Software: ik heb al een paar keer beleefd dat mijn drone om updates vroeg, op het moment dat ik hem wilde laten opstijgen. Dat kan lastig zijn in buitengebied, omdat er veel data nodig is voor zo’n update. Je drone wil pas omhoog als hij is geupdate, dus ook dat kun je beter thuis al doen.
  • Camera: Je drone slaat beelden op op een geheugenkaartje. Die maak je natuurlijk leeg voordat je vliegt. In de Mavic Pro is het micro-sd kaartje moeilijk -zo niet onmogelijk- te wisselen; je hebt er een pincet voor nodig. Daarom formatteer ik het kaartje voor ik ga vliegen; de beelden download ik na afloop via een kabeltje naar de computer. Het kaartje formatteer ik terwijl het in de drone zit, met behulp van de DJI app op mijn telefoon.

Ready for take-off?

Op de dag dat je gaat vliegen zorg je dat je alles bij je hebt; drone, reservebatterijen, telefoon of Ipad. Handig is het ook een dronemat -of drone landing pad– mee te nemen. Vooral als je in de natuur vliegt is het lastig een egaal platform te vinden om te stijgen en te landen. In de auto heb ik daarvoor een houten plankje, dat ik in het gras leg.

Je drone slaat de vertrekplek op om ook weer te landen wanneer hij het Return to Home commando krijgt. Daarvoor heeft hij wel een plek nodig die visueel herkenbaar is. Je hebt er speciale matjes voor in de handel, zoals deze op Bol.com of een nog goedkopere versie bij Ali-Express.

Op de plek waar je gaat vliegen heb je nog een paar voorbereidingen te treffen:

  • Check je drone:, is de bescherming van de lens eraf? Zitten de propellors goed? Kleine beschadigingen zorgen voor een instabiele drone. Een aanvaring met een takje of een ruwe landing zorgen al gauw voor gehavende propellors, goedkope vind je makkelijk bij Ali Express.
  • Zit de gimbal vrij en op z’n plek? (Bij de Mavic Pro kan die weleens verschuiven of zitten de elastiekjes niet correct) en zijn poten en vleugels schadevrij?

Nu kun je je drone aan zetten:

  • Calibreer het kompas voor iedere vlucht; dit vraagt je drone zelf als het goed is.
  • Check de gps: het duurt even om verbinding te maken met de satelliet. Ga pas vliegen als het signaal sterk is!
  • Check de communicatie tussen de controller en de drone. Niet vliegen als er iets niet in orde is!

Hoveren

Is dat allemaal in orde? Dan kun je de lucht in! Vlieg eerst een stukje omhoog en laat je drone op ooghoogte zweven; dat doet de Mavic Pro al uit zichzelf. Door te hoveren zie je of hij mooi stil hangt en niet afwijkt; doet hij dat wel dan is er iets niet in orde en kun je dat beter controleren, door alle stappen hierboven nog eens door te lopen.

Gratis pocket-checklist!

Een handige droneblog checklist met alle punten hierboven op een rij kun je hier als pdf downloaden: Droneblog Preflight Checklist.

Bewaar ‘m op je telefoon. Of druk ‘m af op een kaartje, vouw dubbel en bewaar bij je drone!

Nu ben je helemaal klaar voor je vlucht: the sky is the limit! (oh nee; je maximale vlieghoogte!)

In een volgend blog lees je over de volgende stap: wat is er nodig om mooie beelden te maken, wanneer je eenmaal vliegt?

Have a safe flight, en vooral veel plezier met je drone!

Please like & share: