Voor een Applefan is het een grote stap, een andere telefoon. Een Android! Toch stapte ik deze maand over. In plaats van een nieuwe Iphone van €1200 kocht ik een Chinese telefoon… van €200,-. Omdat ‘ie alles kan wat een Iphone kan, maar vooral omdat hij een goeie camera heeft. Lees hier mijn ervaring met de Redmi Note 7; een fotocamera waar je ook mee kunt bellen!

Het voelt wel een beetje als vreemdgaan, na zoveel jaren iPhones. Maar ik vind het niet meer te verantwoorden, rondlopen met een telefoon van €1200. Mijn zoon van 17 zegt het al maanden over zijn telefoon: ‘Koop deze toch pap. Hij kost €200 en wordt overal goed besproken. Het is echt een topding!’ Pas toen hij foto’s en filmpjes liet zien begon ik te vragen welk merk die telefoon van hem was.

Over op Android

Ik las wat reviews en las vooral hoe je kunt ontsnappen aan de dwingende hand van Apple. Want als je volgende telefoon geen Iphone is, ben je alles kwijt, dacht ik. Je contacten, je foto’s, je favoriete apps, je wachtwoorden. Tot ik las hoe makkelijk je alles over kan zetten naar Android, bijvoorbeeld op het blog van mijn bloggende maatje Aartjan. Android is Google en heeft vergelijkbare software als waar je Iphone op draait, gratis.

Goed, lang verhaal, maar ik heb ‘m besteld. Inmiddels gebruik ik de telefoon twee weken, en heb ik ‘m vooral getest als camera. Want dat hij goed belt en goeie appjes heeft en een mooi scherm, dat heeft iedere telefoon wel toch? Als fotograaf was ik vooral benieuwd naar de camera, wel 48 megapixels las ik! 48 mp? Dat is superveel!

48 mp?

De beste camera is het toestel dat je bij je hebt, zeggen fotografen. Ik heb mijn pro-camera vaker niet bij me dan wel, eigenlijk alleen voor opdrachten. Daarom is mijn telefooncamera belangrijk; als ik iets leuks zie wil ik er toch een foto van maken, dan maar met mijn telefoon. En hoe fijn is het dat die telefoon dan ook nog goeie foto’s kan maken?

Op die manier heb ik de Redmi nu twee weken getest. Een eerste teleurstelling: hij maakt helemaal geen 48 mp foto’s. Wat eruit komt zijn 12 mp foto’s. Dat is net zoveel als mijn Iphone SE. Da’s al aardig, maar niet spectaculair. Waarom lees je dan 48 mp? De truc is dat de camera voor iedere pixel er 4 over elkaar legt. De beste combinatie combineert hij dan tot een foto, simpel gezegd. Zo kom je op een foto van 12 mp. Een beetje flauw, maar het goeie nieuws: je krijgt wel een hele goeie foto van 12 mp.

Nachtfoto

Hoe goed bleek toen ik nachtopnames maakte. Een beetje kitsch, bij de waterpoort in Sneek, een van de meest gefotografeerde plekken in Friesland. Ik stelde de camera in op ‘nacht’ en klikte. Even rekende de camera en ploep! daar was een kraakheldere en scherpe nachtopname. Zonder statief en zonder nabewerking, kwam de foto zo uit mijn camera:

Dit is de low res versie. De originele is 3000 x 4000 pixels, dus 12 mp. Voor een telefoon en voor social media vind ik het een prima foto, die de suggestie geeft van een HDR opname met prima scherpte. Voor professioneel gebruik, bijvoorbeeld om af te drukken in een blad, is de opname niet goed genoeg, maar daarvoor neem je ook een andere camera mee. Maar voor een telefooncamera vind ik dit hoge kwaliteit.

Technisch

Voor de nachtfoto’s in Sneek gebruikt de camera deze instellingen:

Ruis

Wat vooral opvalt is de hoge isowaarde. Mijn pro Nikon camera maakt bij 64oo iso goede nachtopnames met opmerkelijk weinig ruis; hooguit in de donkere partijen vind je daar digitale ruis. De Redmi stelt deze isowaarde zelf in, en voor wie de foto 100% uitvergroot is er natuurlijk wel ruis te zien. Net als wat bewegingsonscherpte, wat niet vreemd is bij een sluitertijd van 1/14 seconde, uit de hand gefotografeerd.

uitsnede foto op 200 %

Software

Toch is op de uitsnede op 200% van de hoofdfoto bij dit artikel te zien hoe goed de software werkt. Door de methode van 4 pixels over elkaar weet de software een goede scherpte te creëren en de bewegingsonscherpte te beperken. Zo ontstaat het bijzondere nachtbeeld, waarvoor deze camera in veel reviews geprezen wordt.

Buiten de nachtstand heeft de Redmi nog een opvallende instelling. Met de Pro stand kun je, net als op een ‘echte’ camera, zelf de sluitertijd, het diafragma, de witbalans en de isowaarde instellen. Dat is heerlijk speelgoed voor de enthousiaste fotograaf. Je bent nu zelf de baas over de instellingen van je camera!

Screenshot camera Pro stand Redmi Note 7

Pixeldiepte?

Op de Pro-stand fotografeert je camera in 48 mp, maar levert weer een 12 mp foto. Die heeft wel veel pixeldiepte, claimt de fabrikant. Wat dat precies is weet ik niet. Wel heb ik de Pro foto in Photoshop geopend. Hij is 4000 x 3000 pixels groot, is goed scherp en heeft een mooie onscherpte door het grote diafragma.

Door het gebruik van 400 iso is hij ruisvrij. Het contrast is niet op Pro niveau -zie de hoge lichten- maar wel op acceptabel niveau. Voor de resolutie en scherpte zie hier een uitsnede van deze foto op 100%

Bokeh-selfie

Nog een grappige instelling op de camera, die ook de Iphone gebruiker wel kent, is de Bokeh-portret modus. Bokeh is het effect waarbij je model scherp is en de achtergrond mooi onscherp. Profotografen gebruiken daarvoor dure objectieven met zo groot mogelijke diafragma’s, die veel geld kosten. Maar cameratelefoons doen dat trucje gewoon met software. Zie hier mijn eigen Bokeh-selfie:

Rimpelloos

Je ziet dat de camera eigenlijk alles goed doet: scherpte op de voorgrond, de achtergrond mooi onscherp. Kleur en tint zijn prima, de witbalans stelt hij goed in, en hij detecteert zelf het scherpstelpunt. Ik weet het niet zeker, maar denk dat de Chinezen van Redmi wat software hebben toegevoegd om de huid te egaliseren, want in het echt heb ik veel meer rimpels! Maar op mijn leeftijd denk je dan: da’s mooi meegenomen…

Conclusie

Nu ik de telefooncamera een week of twee gebruik kan ik zeggen dat ik erg blij ben met mijn camera waar je ook mee kunt bellen. Met de verschillende instellingen kan ik meer dan alleen op een knop duwen, en de software van de camera verbaast me iedere keer. Alleen al voor die camera vind ik de telefoon de aankoop waard.

Daarnaast heb je gewoon een telefoon die alles kan wat Apple ook kan, maar dan voor een normale prijs. En hij heeft trouwens nog wat extra’s die Apple niet heeft: een USB-c ingang!: eindelijk verlost van de Apple-snoertjes terreur! En hij heeft dual-sim: twee kaarten kun je erin kwijt, handig voor op reis of als je nog een werktelefoon hebt.

Kopen?

Je kunt de telefoon kopen bij Ali-express, dan is hij goedkoop, 187 dollar of €169, dan wordt hij verstuurd vanuit de Ali-winkel in Spanje, om importtax te omzeilen. Ik kocht de 64 gb versie gewoon bij een betrouwbare webwinkel in Nederland, dan weet je zeker dat hij snel en veilig in huis is. De beste prijs die ik vond voor de 64 gb Redmi Note 7 is €199 bij Coolblue.

Veel fotoplezier met je telefoon!

Please like & share: